سالی که نیکوست از بهارش پیداست

نویسینده: موفق افغان
عموما سرما و زمستان اثرات خودرا بر حالت جنگی در افغانستان دارد و در جریان پانزده سال گذشته فعالیت های مجاهدین در زمستان در مقایسه با فصل های دیگر سال بخصوص بهار و تابستان کم بوده است. با درنظرداشت همین اصل، وزارت دفاع ادارهء اجیر کابل قبل از زمستان گذشته اعلام داشت که مناطقی را که در جریان سال از دست داده است در فصل زمستان دوباره تصرف می کند مگر سال جاری به فضل و مرحمت خداوند متعال شاهد حالات جنگی مختلف بود و مجاهدین امارت اسلامی حتی در جریان سخت ترین سرمای زمستان و در روزهای برفباری حملات شدید و نیرومندی را بر نیروهای اشغالگر و اجیران داخلی آنان داشتند و فتوحاتی نیز نصیب شان گردید.
با گذشت زمستان و داخل شدن موسم بهار، اگرچه تا کنون امارت اسلامی حملات جدید بهاری خودرا اعلان نکرده است، حملات مجاهدین بر دشمن شدت یافت و در اولین حمله که به تاریخ سه حمل سال جدید موافق با 22 مارچ صورت گرفت ولسوالی استراتیژیک سنگین در ولایت هلمند در تصرف مجاهدین در آمد و این فتح به مثابهء تحفهء سال جدید به ملت مسلمان افغانستان تقدیم گردید.
ظاهرا تصرف ولسوالی ها توسط طالبان پدیدهء جدیدی نیست و همین اکنون هم دهها ولسوالی در مناطق مختلف کشور در تصرف آنان قرار دارد، مگر مهم بودن این ولسوالی در استراتیژی بودن منطقه و موجودیت یک لوای کامل با داشتن بیشتر از پنج هزار پرسونل و عسکر با تمام تجهیزات و وسایل عسکری می باشد، که آنان همه با این نیروی قوی و حمایت هوایی طیاره های اشغالگران خارجی و وزارت دفاع اجیر نتوانستند در مقابل نیروی برخاسته از جذبهء ایمانی مقاومت کنند و مجبور به فرار و ترک منطقه شدند و دهها عراده تانک و موتر را علاوه بر تعداد زیادی از مهمات و اسلحه در عقب در میدان جنگ گذاشتند.
به تعقیب آن، تحرکات نظامی مجاهدین در ولایت سرپل باعث تشویش و نگرانی مقامات این ولایت گردیده و به تاریخ 6 حمل موافق با 26 مارچ اعضای شورای ولایتی این ولایت از حکومت مرکزی خواستند که اگر با این ولایت کمک های عاجل صورت نگیرد عنقریب به تصرف طالبان در خواهد آمد. این نگرانی در حالی ظاهر می گردد که طالبان بر چهار منطقهء خیلی مهم نظامی در این ولایت که عبارت اند از منطقهء لغمان در مرکز ولایت، ولسوالی های صیاد، کوهستانات و کته قلعه کاملا حاکم اند و اکنون در چهار کیلومتری ولایت قرار دارند.
به روز جمعه 7 حمل موافق با 27 مارچ دو پوستهء امنیتی دشمن در منطقهء داروغ ولسوالی خاکریز ولایت هلمند و یک پوستهء دیگر در مربوطات منطقهء چینار ولسوالی شاه ولیکوت این ولایت به تصرف مجاهدین در آمد. در جریان این جنگ به اعتراف دشمن 16 تن از عساکر اجیر کشته و 5 تن دیگر آنان زخم برداشتند. مجاهدین در جریان این عملیات دهها میل اسلحهء ثقیله و خفیفه را با هزاران فیر مرمی به غنیمت گرفتند.
این حملات و دست آوردها در پهلوی دهها حملات دیگری که به شکل روزانه در مناطق مختلف کشور بر نیروهای اشغالگر و اجیران داخلی آنان صورت می گیرد ان شاء الله نمایانگر فتوحات آینده در سالی اند که بهارش مژده و نوید کامیابی و موفقیت ها را با خود دارد.
حملات مجاهدین در حالی افزایش می یابد که صف ادارهء کابل در حال متلاشی شدن بوده و فضای بی اعتمادی بر آن حاکم می باشد. اختلافات داخلی سیاسی میان رئیس ادارهء اجیر با معاون اول از یکسو و رئیس اجرائیه از سوی دیگر به اوج خود رسیده و مشاکل اختلاس و دزدی در وزارت های امنیتی این اداره زمینه بهتر را در کوبیدن آخرین میخ ها بر تابوت ادارهء کابل فراهم می سازد. علاوه بر این اعلان اخیر وزارت دفاع مبنی بر سبکدوش ساختن و یا تبدیل وظیفهء 1390 تن از افسران بلند رتبهء این وزارت به اتهام فساد، اختلاس و سوء استفاده از وظایف دولتی شان در اولین روزهای سال زنگ خطر دیگری را به گوش های ناشنوای ادارهء اجیر می رساند.
مژده ها و نوید های بهاری امسال نشان می دهد که ادارهء اجیر از داخل تماما سست و فرسوده شده و تنها منتظر وزیدن طوفان است که عنقریب ان شاء الله این طوفان باعث متلاشی شدن و بیخ کنی ریشه های این ادارهء مزدور، فاسد و بدنام خواهد شد.

Show More

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button