اتباع سنت در وقت افطار (۶)

محمدیحیی مجددی

چطور رمضان را خوشنود سازیم ؟ (۶)

مسلمان همیشه باید عبادات را طوری انجام دهد که از رسول الله صلی الله علیه وسلم و صحابه کرام رضوان الله علیهم اجمعین ثابت شده است، زیرا هر نوع عبادت مخالف با طریقهء رسول الله صلی الله علیه وسلم و صحابه کرام نه تنها ثوابی را در بر نمیداشته باشد بلکه بسا اوقات به گناه های بزرگی همچو بدعت مبدل می گردد.

از جمله امور مهمی که در ماه مبارک رمضان به آن مواجه می شویم نحوه و طریقهء افطار است. متأسفانه در کشور ما بعضی رسم و رواج ها جایگاه عالی و منزهی را بخود گرفته ورویهمرفته سایهء آن بر عبادات نیز افتیده است. از جمله این رواج ها تأخیر در افطار به این گمان می باشد که از غروب آفتاب اطمئنان حاصل گردد سپس طولانی ساختن افطار و تأخیر نماز مغرب نیز از جمله این عادات است.

از رسول الله صلی الله علیه وسلم به سند متفق علیه روایت شده است که فرمودند: “لا يَزالُ النَّاسُ بخَيْرٍ مَا عَجلوا الفِطْرَ” «هميشه مردم به خير اند، ماداميکه در افطار شتاب نمايند”.

ودر روایت دیگری آمده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید که الله تعالی می فرماید: “{أَحَبُّ عِبَادِي إِليَّ أَعْجَلُهُمْ فِطْراً} «محبوبترين بندگانم نزدم کسی است که در افطار پيش از همه شتاب می کند».

سبب این عجله را در حدیث دیگری به روایت امام احمد و ابو داود در می یابیم که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «همیشه دین آشکار خواهد بود تا آنکه مردم در افطار شتاب کنند، یهود و نصاری تأخیر می کنند».

پس سنت این است که به مجرد غروب آفتاب افطار صورت گیرد و تأخیر افطار به هر بهانه یی که باشد ممنوع است. و اکنون که همه شهرها تقسیم اوقات دخول اوقات نماز را دارند مشکلی در این مسئله نباید رخ دهد. باید یاد آور شد که شیعه ها نیز در متابعت به یهود و نصاری در افطار تأخیر می کنند و عموما افطار شان ده دقیقه بعد از غروب آفتاب صورت می گیرد.

موضوع دیگر در افطار اینست که با چی چیزی باید افطار کرد؟ از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند: «هرگاه يکی از شما افطار نمود، بايد با خرما افطار نمايد و اگر نيافت، بايد با آب افطار کند، زيرا آب پاک کننده است». پس افطار با خرما و در صورت عدم دستیابی به آن با آب صورت گیرد که متأسفانه اکثر ما این موضوع را فراموش می کنیم و افطار را با غذاهای دیگر آغاز می کنیم.

مسئله مهم دیگری تأخیر نماز مغرب و طولانی ساختن افطار است. در بعضی از مساجد در افغانستان مجلس و خوراک افطار چنان طولانی می شود که گاهی نیم ساعت از آذان می گذرد اما هنوز هم مردم مصروف در خوردن و نوشیدن می باشند. و این عمل به نوبهء خویش خلاف سنت است.

در حدیث امام مسلم از ابی عطیه رضی الله عنه روایت شده است که من و مسروق نزد عائشه رضی الله عنها رفتيم. مسروق به وی گفت: دو نفر از اصحاب محمد صلی الله عليه وسلم هستند که هيچ کدام شان در انجام خير کوتاهی نمی کنند. يکی از آنها در ادای نماز مغرب و افطار عجله می کند و ديگری نماز مغرب وافطار را به تأخير می اندازد. وی گفت: رسول الله صلی الله عليه وسلم اينگونه عمل می کردند. یعنی رسول الله صلی الله علیه وسلم در افطار عجله می کردند و بعد از افطار مختصر و کوتاه نماز مغرب را ادا می کردند.

بیایید در راه پیروی از سنت و از بین بردن رسم و رواج مبارزه کنیم و در راه خشنودی الله متعال از نارضایتی بندگانش و از ملامت هیچ ملامت کنندهء بیم نداشته باشیم.

Show More

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button