مصاحبه با مولوي وکیل احمد متوکل وزیر خارجه پیشین افغانستان

۱- دیدگاه طالبان در مورد انتخابات و حکومت موقت چیست؟
چون امارت اسلامي افغانستان در تمامي قوانین از شریعت اسلامي پیروي مینمایند و به مصلحت مردمي مي اندیشند لذا شاید حکومت مشارکتي بر اساس توافق سیاسي ترجیح بدهند.

۲- دیدگاه طالبان در مورد قانون اساسی کنونی چیست؟
موقف امارت اسلامی در این باره چنین است که چون قانون اساسي فعلي در وقت اشغال تسوید گردیده است بادرنظرداشت منافع کنونی کشور تعدیلات میخواهند.
اگر‌ طالبان خواهان تعدیل قانون اساسی اند، مکانیزم مورد نظرشان برای تعدیل چیست؟ زمانبندی این تعدیل چگونه خواهد بود؟ آیا تعدیل قانون اساسی بعد از رسیدن به توافق سیاسی صورت خواهد گرفت؟ در چند سال؟
این همه پرسش ها نظر به توافقات بانظر داشت معایر قبول شده صورت میگرند.

۳- کدام موارد و مواد قانون اساسی از دیدگاه طالبان نیازمند تعدیل است؟
از نظر امارت اسلامی موارد از پیش تثبیت شده وجود دارد که لازم به تذکری قبل از وقت روند مذاکرات نیستند.

۴- طالبان می‌گویند که قبل از نهایی سازی بحث ها با امریکایی ها با طرف افغانی گفتگو‌ نخواهند کرد. دلیل این تصمیم چیست؟
امارت اسلامی مذاکرات داخلی قبل از مذاکرات با خارجیها بلا فایده میدانستند.
۵- اگر طالبان در عدم توافق با امریکایی ها، ‌ با افغان ها صحبت نخواهند کرد، نشست مسکو چرا اتفاق می افتد؟
امارت اسلامی چون دیدارها عمومی بین افغانها با مذاکرات تفاوت قایل بودند چون نشت اول مسکو که انجام شد و کفتگویی بعدی تفاهم بین الافغانی در مسکو بعد از یک سلسله جلسات موفقانه با خارجیها صورت گرفتند.
۶- دیدگاه طالبان در مورد حقوق زنان چیست؟
مواقف اصولی امارت اسلامی در مورد حقوق افراد جامعه خصوصا زنان وضاحت دارد که طبق معتقدات اسلامی التزام خویش را اعلام دارند.

با کدام مورد از حقوق فعلی زنان در افغانستان که همه منطبق با شریعت است، طالبان مشکل دارند؟
امارت اسلامی افغانستان چون احترام به ارزشها مشروع جامعه دارند لذا با تمام مواردی مضری بیگانه که در اثر حملات فرهنگی ترویج شده اند برایی اصلاحات بی تفاوت نه خواهند ماند.
۷- عده زیادی از مردم افغانستان، به ویژه زنان و جوانان از برگشت به دوره ی طالبان هراس دارند. از سویی طالبان می‌گویند که واقعیت های افغانستان جدید را درک می کنند و صلح به معنای برگشت به گذشته نخواهد بود. طالبان دقیقا چگونه تغییر کرده اند؟
امارت اسلامی سعی خواهند کرد که تجارب مثبت و مشروع انسانی اسقبال نمایند چی در مورد جوانان باشند یا زنان یگانه تغییرات احتمالی پدیده ها منفی چون اعتیاد به مخدرات و اخلاق نا پسندیده هر گونه افتزال را اصلاحات سنجیده در پیش گرفته میشوند.

۸- آیا زنان و دختران در خانواده های مقامات ارشد طالبان به حق تحصیل و‌کار ‌ و سایر حقوق اسلامی خود دسترسی دارند؟
بلی عده در اهل بیت منسوبین امارت اسلامی عملا طبق اصول اسلامی مصروفیت تحصیلی و کاری دارند.

۹- افغانستان هنوز هم کشوری فقیر است که با مشکلات فراوان روبرو است. برنامه طالبان برای رشد اقتصادی، مبارزه با فساد، بهبود محیط زیست، مبارزه با فقر و‌ بیکاری چیست؟
امارت اسلامی بعد استقلال کشور وثبات سیاسی تمامی پلانها کاری وانکشافی مقدور زیر دست میگرند تا جلو حرمان حتی الامکان گرفته شوند؛ مثلا از زراعت وعمران گرفته تا فراهمی زمینه کاریابیهایی مختلف النوع در داخل و خارج وطن، ونیز تشویق سرمایه گذاری در عرصه هایی مختلف میسر میگردد.

۱۰- آیا طالبان در پی تغییر در نظام عدلی و قضایی کشور اند، چگونه؟
چون امارت اسلامی تجارب خوبی در تامین عدالت همگانی دارند با تعیین اشخاص ورزیده و باتقوا میتوانند جلوگیری فساد گسترده را در سطوح مخلفی قضایی و عدلی بگیرند.

۱۱- طرح طالبان برای عبور سیاسی از جنگ به صلح چیست؟ شرکت در انتخابات؟ تشکیل حکومت موقت؟ مبنای مشروعیت این طرح ها چیست و سهم زنان در این طرح ها چه خواهد بود؟
امارت اسلامی معتقد بر حل قضایا اساسی از طریق تفاهم ملی و افغان شمول میباشند، وزنان یک پیکر ارزنده جامعه است؛ اگر توافق بالایی یک نظام مشارکتی بحیث یک حالت گذار به ثبات بیایند ترجیحا به انتخابات توصل می یافیم تا مشروعیت از ملت مسلمان به میان بیاید.

۱۲- دیدگاه طالبان در مورد عدالت انتقالی برای قربانیان ملکی حملات خودشان، حملات امریکایی ها و حملات حکومت چیست؟
امارت اسلامی به توازن ثبات اجتماعی می اندیشند، از یک طرف ثبات سیاسی مطلوب است و در عین حال التیام متضررین امری مهم است؛ لذا توازن به صلاح دانسته میشود که تدارک حق العبدی شوند و حق الله موکول به روز جزا شوند.

۱۳- رسانه های آزاد از افتخارات افغانستان نوین به شمار‌ می‌رود. دیدگاه طالبان در این مورد با توجه به برخوردشان با رسانه ها در دوره حکومت شان چیست؟
امارت بی بندوباری و ازادی بیان را تفکیک مینمایند ازادی حقیقی بیان حالا هم نیست که در مستقبل ان شاء الله ازادی بیان مسؤلانه عملی خواهند شوند.

۱۴- نگرانی های جدی در مورد رابطه طالبان با کشورهای منطقه به ویژه پاکستان وجود دارد. پاسخ طالبان به این نگرانی ها چیست؟
امارت اسلامی پالیسی خارجی مناسب الحال به خیر افغانستان می پندارند که مبتنی بر توازن و احترام متقابل باشند، نه باید انتقام جویانه فکر کنیم که ناخواسته میزبان خصومتهای نیابتی شویم.
۱۵- پیام طالبان به مردم افغانستان به ویژه زنان، جوانان و اقلیت ها چیست؟
امارت اسلامی مدبرانه متوجه شهرنشینانی که زیر تبلیغات زهراگین بودند دعوت به تعقل منصفانه مینمایند که اشغالگران و حامیان مرتزقه شان جوانان، وزنان رافریب نه دهند همچنین هوشیار باشند که به شیوه های گمراه کننده دور از حقایق اذهان اقلیتها را مخدوش نه کرده بلکی از تحلیلهای عمیق وخردمندانه کار گیرند. به امید افغانستان ازاد ومرفه این برداشت شخصي من است و بدون مرور دوباره

Show More

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button