د امریکا او کابل حکومت نوې مشترکه اعلامیه

عزم(شنبه، ۱۰ کب ۱۳۹۸):په داسې حال کې چې ټاکل شوې ده راتلونکو څو شیبو کې د طالبانو او امریکا تر منځ د سولې تړون لاسلیک شي ، تازه د ناټو او امریکا لخوا د کابل له حکومت سره نوې اعلامیه هم خپره شوې ده.

دغه اعلامیه کې راغلي چې حکومت د طالبانو او امریکا ترمنځ له شوې موافقتنامې بشپړ ملاتړ کوي او په ۱۳۵ ورځو کې به ۸۵۰۰ امریکایي عسکر له هیواده وځي او د اعلامیې د خپریدو له پیل وروسته تر ۱۴ میاشتو به نړیوال خپل ټول سرتیري په دې شرط له هیواده باسي، چې طالبان شوې موافقتنامې ته ژمن پاتې شي.

دغه راز د کابل حکومت امریکایي لوري ته اجازه ورکړې چې خپل عملیات به د داعش د خرسان ډلې او القاعده ډلې پرپرضد روان ساتي.

اعلامیه کې راغلي،  امریکا به د افغانستان په کورنیو چارو کې لاسوهنه نه کوي، بین الافغاني غونډو کې به حکومت هم برخوال وي،تر مذاکراتو وړاندې به د توجه وړ زندانیان به حکومت خوشې کوي او د مۍ د میاشتې  تر ۲۹مې به د ملګرو ملتونو له تور نوملړ څخه به د طالبانو نومونه باسي.

بشپړه اعلامیه دلته ولولئ

 

 

 

 

اعلامیۀ مشترک جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان

شنبه ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ – ۱۱:۱۵

جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان عضو سازمان ملل متحد که از جانبِ ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی براساس قوانین بین‌المللی منحیث یک دولت مستقل، شناخته می‌شود، و ایالات متحده امریکا تعهد می‌نمایند تا در مساعی مشترک به یک توافقنامۀ جامع و پایدار صلح دست یابند که منتج به پایان جنگ در افغانستان با تأمین منافع افغان‌ها گردد و به ثبات منطقوی و امنیت جهانی کمک نماید.
این توافقنامه صلح جامع و پایدار شامل چهار بخش می‌گردد:
1) تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیه امنیت ایالات متحده امریکا و متحدین آن؛
2) جدول زمانی برای خروج تمام نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی از افغانستان؛
3) توافق سیاسی که در نتیجه گفتگو و مذاکرات مستقیم میان هیئت مذاکره‌کننده همه‌شمول جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به دست آید؛
4) آتش‌بس جامع و دایمی.
این چهار بخش با هم مرتبط و با هم وابسته‌اند. تلاش برای صلح پس از سال‌ها جنگ انعکاس‌دهندۀ هدف مشترک تمام طرف‌های ذی‌دخل که خواستار یک افغانستان مستقل و یکپارچه که با خود و همسایگانش در صلح باشد، است.
از سال 2001 م. بدین سو، جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده به منظور دفع خطرات علیه صلح و امنیت بین‌المللی و کمک افغان‌ها در راستای ترسیم یک آیندۀ مطمئن، دموکراتیک و موفق، همکاری مشترک داشته‌اند. هر دو کشور به رابطه دیرینه و سرمایه‌گذاری‌شان برای ساختن نهادهای ضروری به منظور ایجاد قواعد دموکراتیک، حفاظت و صیانت وحدت کشور و ارتقای پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی و حقوق اتباع متعهد می‌باشند. تعهدات مندرج در این اعلامیه به واسطۀ همین دستاوردهای مشترک ممکن گشته‌اند. نیروهای امنیتی افغان و امریکایی پیوند ویژه‌ای با هم دارند که در جریان سال‌ها شجاعت و قربانی‌های عظیم استحکام یافته است. جمهوری اسلامی افغانستان و مردم افغانستان بر حمایت‌شان از صلح و خواست‌شان برای مذاکره به منظور پایان جنگ مجدداً تأکید می‌کنند.
جمهوری اسلامی افغانستان از دورۀ کاهش خشونت استقبال نموده و از توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان به عنوان یک گام مهم در راستای پایان جنگ آگاه است. توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان راه را برای مذاکرات مستقیم میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بالای یک توافق سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع هموار می‌سازد. جمهوری اسلامی افغانستان یک بار دیگر آمادگی خویش را برای اشتراک در چنین مذاکرات و توافق روی آتش‌بس با طالبان اعلام می‌دارد. جمهوری اسلامی افغانستان تعهد خویش را برای جلوگیری استفاده از خاک افغانستان به منظور تهدید علیه امنیت ایالات متحده، متحدین آن و سایر کشورها از سوی افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی، به شمول القاعده و داعش ـ شاخه خراسان، تجدید می‌نماید. برای تسریع دستیابی به صلح، جمهوری اسلامی افغانستان از خروج مرحله‌وار نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی مشروط به اجرای تعهدات طالبان در چارچوب توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان و هر توافقنامه‌ای که در نتیجه مذاکرات مستقیم جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به دست آید، حمایت می‌نماید.
بنابراین، جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده موارد ذیل را تعهد می‌نمایند:

 

بخش اول

جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده اذعان می‌دارند که القاعده، داعش ـ شاخه خراسان، و سایر افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی به استفاده از خاک افغانستان برای جلب و جذب اعضا، جمع‌آوری وجوه، آموزش منسوبین خویش، و پلانگذاری و کوشش برای انجام حملاتی که امنیت ایالات متحده، متحدین آن و افغانستان را تهدید می‌کند، ادامه می‌دهند. به منظور مقابله با خطر دوامدار تروریزم، جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده به برداشتن گام‌های ذیل به منظور شکست القاعده، اعضای آن، و سایر افراد و گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند:
1.    جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است که به عدم همکاری خود با گروه‌های تروریستی همچنان ادامه داده، از آنان میزبانی نکرده و به آنان اجازه نمی‌دهد تا در خاک افغانستان به جلب و جذب، آموزش، جمع‌آوری وجوه (به شمول جمع‌آوری پول از طریق تولید و قاچاق مواد مخدر)، عبور از افغانستان و سوءاستفاده از پاسپورت و اسناد مرتبط به سفر و سایر فعالیت‌های حمایوی، مبادرت ورزند.
2.    ایالات متحده تعهد می‌نماید که در تطابق با تعهدات موجود در چارچوب توافقنامه‌های امنیتی بین دو کشور از نیروهای امنیتی و دفاعی و نهادهای حکومتی افغانستان حمایت نماید. این حمایت‌ها شامل ارتقای توانایی و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای پیشگیری و دفع تهدیدات داخلی و بیرونی می‌شود. این تعهد شامل حمایت از قوای امنیتی و دفاعی افغانستان برای جلوگیری استفاده القاعده، داعش ـ شاخه خراسان، و سایر افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیه ایالات متحده و متحدین آن، می‌باشد.

3.    ایالات متحده امریکا بار دیگر بر آمادگی خویش برای ادامۀ عملیات‌های نظامی در افغانستان با رضایت جمهوری اسلامی افغانستان به منظور مختل ساختن و تضعیف تلاش‌های القاعده، داعش ـ شاخه خراسان و افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی به خاطر حمله به ایالات متحده و متحدین آن تأکید می‌ورزد. این آمادگی در تطابق با تعهدات موجود در چارچوب توافقنامه‌های امنیتی میان دو کشور بوده و با درک موجود مبنی بر اینکه هدف عملیات‌های مبارزه علیه تروریزم نیروهای امریکایی برای تکمیل و حمایت عملیات‌های نیروهای افغان بوده و با تمام احترام به حاکمیت ملی افغانستان و با درنظرداشت کامل امنیت مردم افغانستان و حفاظت از افراد ملکی، صورت می‌گیرد.
4.    ایالات متحده تعهد می‌نماید که گفتگو میان افغانستان و پاکستان به هدف حصول اطمینان از این که امنیت یکی از این دو کشور توسط فعالیت‌ها در خاک کشور مقابل تهدید نشود را تسهیل نماید.

 

بخش دوم

جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا در مورد سطح حضور نیروهای ایالات متحده امریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان و فعالیت‌های نظامی مورد نیاز برای عملی کردن تعهدات آینده دو جانب، به شمول حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مشورت‌های گسترده را انجام داده‌اند. جمهوری اسلامی افغانستان، ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی مشترکاً به این ارزیابی رسیده‌اند که، مشروط به اجرای تعهدات طالبان در چارچوب توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان، دیگر به سطح فعلی نیروها برای دستیابی به اهداف امنیتی ضرورت نیست. از سال 2014 م. تاکنون، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان رهبری امنیت کشور را به عهده داشته و به مؤثریت خویش افزوده‌اند. بنابراین، هر دو طرف تعهد می‌نمایند که اقدامات ذیل را روی دست گیرند:
1.    ایالات متحده امریکا بعد از اعلان این اعلامیۀ مشترک و توافق با طالبان در مدت (135) روز، شمار نیروهای نظامی‌اش را در افغانستان به (8600) تن تقلیل داده و دیگر تعهدات خویش را براساس توافقنامه میان امریکا و طالبان عملی خواهد نمود. ایالات متحده همچنان با متحدین خویش و ائتلاف بین‌المللی همکاری خواهد کرد تا، مشروط به اجرای تعهدات طالبان بر اساس توافقنامه ایالات متحده و طالبان، شمار نیروهای‌شان را متناسباً در عین مدت کاهش دهند.
2.    در تطابق با ارزیابی و تشخیص مشترک از سوی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی افغانستان، ایالات متحده، متحدینش و ائتلاف بین‌المللی بقیه نیروهای‌شان را در جریان (14) ماه بعد از اعلان این اعلامیه مشترک و توافقنامه امریکا و طالبان از افغانستان خارج نموده و تمام نیروهایش را از پایگاه‌های باقی مانده، مشروط به اجرای تعهدات طالبان در توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان، از افغانستان خارج می‌کنند.
3.    ایالات متحده امریکا مجدداً تعهد می‌کند که سالانه منابع مالی را برای حمایت از آموزش، تجهیز، ارائه مشورت‌ها و پایداری نیروهای امنیتی و دفاعی افغان جستجو نماید تا افغانستان بتواند به صورت مستقلانه امنیت خویش را تأمین نموده و علیه تهدیدات داخلی و خارجی از خود دفاع کند.
4.    به منظور ایجاد شرایط مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی و دستیابی به آتش‌بس دائمی و پایدار، جمهوری اسلامی افغانستان در گفتگوها با نمایندگان طالبان بالای اقداماتی جهت اعتمادسازی اشتراک خواهد کرد که توسط ایالات متحده، تسهیل می‌گردد. این گفتگوها شامل تشخیص عملی بودن آغاز آزادسازی تعداد قابل توجهی از زندانیان هر دو جانب می‌گردد. ایالات متحده و جمهوری اسلامی افغانستان از کمیته جهانی صلیب سرخ به منظور حمایت از این گفتگوها درخواست کمک خواهد نمود.
5.    جمهوری اسلامی افغانستان تعهد می‌نماید که با آغاز مذاکرات مستقیم بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان طی اقدامات دیپلماتیک با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، نام‌های رهبران طالبان را از لست تعزیرات آن سازمان بیرون نماید. این اقدام الی 29 ماه می سال 2020 م، که در هر صورت دیرتر از (30) روز بعد از نهایی‌سازی توافقنامه چارچوبی و آتش‌بس دائمی و جامع نباشد، صورت می‌گیرد.

 

بخش سوم

1.    ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست می‌نماید تا این توافقنامه و سایر اسناد مرتبط با آن را به رسمیت شناخته و تأیید نماید.
2.    ایالات متحده و جمهوری اسلامی افغانستان تعهد می‌نمایند تا روابط مثبت دوجانبه‌شان را به شمول همکاری‌های اقتصادی برای بازسازی افغانستان ادامه دهند.
3.    ایالات متحده از تهدید و استعمال قوه برعلیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی افغانستان و مداخله در امور داخلی آن، خودداری می‌نماید.
4.    ایالات متحده به تلاش‌های خویش برای ایجاد اجماع منطقوی و بین‌المللی در حمایت از تلاش‌های موجود برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای منازعۀ موردنظر در افغانستان، ادامه می‌دهد.

Show More

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button